Så gör du för att läsa en distanskurs

Att läsa på distans har blivit allt vanligare för dagens studenter. Tekniken har gjort det möjligt att få material presenterat för sig på ett pedagogiskt sätt och det har blivit lättare att kommunicera med lärare och andra kursdeltagare genom internet. På nätet har det därför fullkomligt exploderat av distanskurser som låter deltagarna vara flexibla och välja tid och plats för studier själv. Ofta finns det några brasklappar; det krävs kanske att du deltar på virtuella mötesplatser eller har kontakt med läraren under vissa tider. Men hur går man egentligen tillväga för att hoppa på en distanskurs?

Det första du behöver ta reda på är vilken typ av kurs du vill gå. Det finns numera lärosäten och andra typer av institutioner som erbjuder kurser på egen hand. Det innebär att alla kurser inte finns tillgängliga att söka på en centraliserad hemsida. Istället behöver du gå enskilt till varje plats och meddela att du är intresserad av att gå kursen. Det här gäller framför allt privata skolor och utbildningscentrum som lever på terminsavgifter snarare än statliga lärosäten. Om kursen du vill gå arrangeras av en statligt finansierad högskola finns det att söka hos Universitets- och högskolerådet.Så gör du för att läsa en distanskurs 2

De har sammanställt en sajt, antagning.se, som samlar alla tillgängliga högskolekurser på en sida. Det gör det lättare att sammanställa informationen och du får en enkel överblick över utbildningarna. Du kan exempelvis välja att sortera på ämne, universitet eller längd. Det sparar mycket tid jämfört med att gå till varje universitets hemsida och leta reda på kurserna individuellt. För dig som vill läsa kurser på distans finns det förstås en kategori som är mer relevant än andra: distans-kategorin. När du klickar i den får du upp alla kurser som ges på nätet. Därför kallas distanskurser ibland för nätbaserade kurser. Vissa kurser är listade som nätbaserade men kräver någon eller några fysiska träffar. Se därför till att kursen passar dina behov innan du ansöker.

När du har hittat kursen för dig lägger du bara till den i ansökningen som du sedan skickar in till Antagningsservice. På din sida kan du se vilken urvalsgrupp du har hamnat i. Söktrycket varierar stort på distanskurser beroende på vilket universitet och ämne du väljer. De har dock alla gemensamt att de gör din vardag lite flexiblare eftersom du själv väljer hur du vill lägga upp ditt schema. Det enda som krävs är en internetuppkoppling. Nätets möjligheter har alltså vuxit ytterligare, och nu kan du göra alltifrån att jobba och studera till att köpa kläder och sexleksaker på nätet.