Filmkurser på distans

En mängd olika yrken är inblandade för att skapa en film. Om du är intresserad av att ge dig in i filmbranschen finns det därför många olika möjligheter. För flera yrken finns det dessutom utbildningar eller kurser som kan läsas på distans.

En av de kanske viktigaste aktörerna på en filminspelning är regissören. Det är regissören som har det övergripande ansvaret för alla steg under filmens produktion, och samordnar och samarbetar med alla andra yrkesgrupper som är inblandade.

Regissörens kanske viktigaste verktyg är filmens manus, som skrivits av en manusförfattare. Manusförfattande skiljer sig på många sätt från andra former av skrivande, eftersom det inte är menat att läsas utan ageras och talas. För dig som är intresserad av att bli manusförfattare finns till exempel en kurs på 40 högskolepoäng i manus för film och interaktiva medier på Voodoo filmskola som läses på distans. Läs mer om utbildningen på voodoofilm.orgFilmkurser 2

För att filmen ska kunna genomföras måste den också ha en producent som gått med på att finansiera och stödja produktionen. Ibland har producenten anlitat regissören och ibland kommer regissörer med filmförslag till producenter.

Självklart krävs det också skådespelare som kan agera ut manuset. Om du känner att du är mer intresserad av att stå framför kameran kan en skådespelarutbildning vara för dig. En del tror inte att de har utseendet för att kunna bli skådespelare. Om man har något grovt, estetiskt missprydande drag finns det hjälp att få hos en plastikkirurg. Denna aktör erbjuder exempelvis näsplastik Kom bara ihåg att jobba med självkänslan först, för vi duger alla som vi är.

Bakom kameran jobbar också en mängd kameramän och ljud- och ljustekniker. Dessutom behövs kostymörer, scenografer och rekvisitörer som skapar skådespelarnas kläder, rekvisita och omgivningen på scenen.

För alla yrken som har anknytning till film kan filmvetenskap vara ett bra komplement till sin utbildning. I filmvetenskap studeras film både ur ett historiskt och kontemporärt perspektiv, och analyseras utifrån verkliga livet, andra filmer och andra konstformer. Du kan läsa filmvetenskap på distans vid bland annat Linnéuniversitetet.

Om du inte känner att något av detta passar dig, men ändå är intresserad av att jobba inom film, finns det flera andra yrken som också behövs under en filminspelning. Du kan hitta fler förslag på wikipedia.