Skrivarskola på distans

Har du en romanidé som bara väntar på att bli förverkligad? Går du omkring med karaktärsdrag och dramaturgiska kurvor i tankarna, men vill samtidigt inte lägga tid och pengar på att resa till och från en skola? Då kan en skrivarskola på distans vara för dig. Det är enklare än du tror att ansöka, och det finns en uppsjö av olika institutioner som erbjuder hela utbildningar eller enstaka skrivarkurser utan någon sammankomst. Så låt inte dina författardrömmar förbli drömmar. Med en distansutbildning i skrivande kan du förverkliga dig själv och kliva in i din nya roll som författare.

En kurs som utvecklar ditt skrivande

Det krävs teoretiskt sett inte någon utbildning för att bli författare, men att lära sig den tekniska sidan till skrivandet har sina tydliga fördelar. På en distanskurs i skrivande lär du dig romanens uppbyggnad och skrivandets olika aspekter, samtidigt som du ofta erbjuds undervisningstid för att skriva ihop ett manus eller vidareutveckla en text du redan arbetar på. många människor drömmer om att bli författare, och på sistone har en rad nyutexaminerade elever uttryckt distansskrivandets avgörande roll i romanutvecklingen. Flora Wiström är ett exempel på en författare som pluggat skrivande på distans för att utveckla sitt romanmanus. Slutprodukten, debutromanen Stanna, finns nu i bokaffärer landet runt – ett säkert tecken på att distansskrivande lönar sig.

Textrespons är en viktig del i författandet

En skrivarutbildning på distans ger dig full kontroll över din tidsplanering. Du bestämmer själv vilka tider du ska skriva, vilket passar extra väl för dig som vill läsa en kurs samtidigt som du jobbar eller pluggar något annat. En annan nyttig aspekt av att studera skrivande är att man får en djupare förståelse för författandet i praktiken. I kurserna ingår även textutbyte mellan eleverna. I feedbacksskedet av kursen både ger och får du ta emot respons från andra skrivande personer. Detta utbyte är särskilt viktigt då du har tillfälle att få respons från författare inom andra genrer än din egen. Du lär dig dessutom mer om ditt eget skrivande när du läser och tar del av andra författares texter.