Plugga IT på distans

Utbudet av kurser och hela utbildningar som erbjuds på distans på de svenska universiteten och högskolorna blir allt större, vilket betyder att man kan studera nästan vad man vill på distans. Ett ämne som ligger i tiden är IT, och även kurser inom detta område erbjuds av vissa universitet som distanskurser. Det har bland andra Dan Nordin utnyttjat. Dan bor i Upplands Väsby, men läser en utbildning till programvarutekniker vid Högskolan på Gotland. För honom passade det perfekt att studera på distans, eftersom det inte var ett alternativ att flytta till Gotland.work-space-232985_640

Dan ser både fördelar och nackdelar med att studera på distans. En av fördelarna är att utrustningen och undervisningsmetoden som används är mycket modern. Under ”föreläsningarna” talar läraren i en mikrofon och visar saker på sin datorskärm, som studenterna kan följa på sina egna datorer. De kan ställa frågor via en mikrofon eller i en chattruta. Den stora fördelen med detta system är att föreläsningarna spelas in, vilket gör att man som student helt kan planera sin egen tid; om man missar föreläsningen kan man titta på den senare.

Det innebär förstås att man har möjlighet att ta sovmorgon varje dag. Det kanske är skönt, men för Dan var det inte något som höll i längden. Han skaffade sig en hund för att få en mer strukturerad vardag. Han var då tvungen att gå upp på morgonen för att gå ut med hunden, och kunde sedan plugga i två eller tre timmar innan han fick gå ut med hunden igen, och körde sedan ett eftermiddagspass med pluggandet i ytterligare två eller tre timmar.

Dan ser också en annan nackdel med att plugga på distans, nämligen att det kan bli ganska ensamt. Man får inte uppleva mycket av studentlivet som distansstudent, vilket gör att det inte passar alla, något som Dan påpekar. För honom uppväger dock friheten att bestämma över sin egen tid bristen på studentliv.

Distanskurser är bara ett exempel på saker vi numera kan göra via datorn, som vi tidigare behövde göra på plats i den fysiska världen.